Een hele beestenboel - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Denise Leenders - WaarBenJij.nu Een hele beestenboel - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Denise Leenders - WaarBenJij.nu

Een hele beestenboel

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

18 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hoi allemaal!
Pap, mam en ik zijn nu al 2 weken onderweg in Nieuwzeeland. We doen veel verschillende dingen en daardoor heb ik weinig tijd te schrijven. Vandaag regent het aan een stuk. De geplande helicoptervlucht en glestjerwandeling is daardoor uitgevallen. Maar daardoor heb ik vandaag wel veel tijd.

Dus vanaf het begin:
Vorige week maandag zijn we op tijd naar het vliegveld in Düsseldorf gereden. Daar waren we veel te vroeg en we moesten lang wachten tot we het vliegtuig in mochten. Via Dubai (daar was het heel erg warm) en Sydney (in Australie, iets minder warm) zijn we naar Nieuwzeeland gevlogen. We waren heel lang onderweg omdat Nieuwzeeland zo ver weg is, aan de andere kant van de wereld. In het vliegtuig heb ik spelletjes gedaan, film gekekeken, gelezen en geslapen. Op woensdag in de namiddag kwamen in Chirstchurch aan. Nieuwzeeland bestaat uit eilanden, waarvan er twee heel groot zijn. Christcurch ligt op het zuidelijke eiland. Doordat we hier aan de andere kant van de wereld zijn, zijn we in een andere tijdzone. Als het in Nederland 8 uur 's ochtens is, dan hebben wij al 8 uur 's avonds. Het is hier precies 12 uur later. Ook is het hier nu zomer. Het is wel een slechte zomer. Het is erg koud en er is veel regen. Toen we in Christchurch aankwamen was het daar maar 8 graden. Dat is alsof het begin juli in Nederland 8 graden zou zijn.
Van Christchurch zijn we de volgende dag naar Mount Cook gereden. Dat is een hele hoge berg waar zelfs in de zomer sneeuw op ligt. Helaas regende het daar heel erg veel. We hebben dus niet veel van de berg kunnen zien door de wolken. 's Nachts was het koud, maar er waren geen wolken. Daardoor heb ik heel veel sterren kunnen zien en zelfs de IS (International Spacestation, het internationale ruimtestation) kunnen zien overvliegen. Er was ook een beetje van de melkweg te zien. We zijn twee nachten bij Mount Cook gebleven.
Daarna reden we naar Dunedin. Die stad ligt ver in het zuiden van Nieuwzeeland. Onderweg hebben we zeehonden gezien, aan het strand. Dunedin zelf was niet erg spannend. Er waren weinig leuke dingen, maar het weer werd eindelijk wat beter en het leek zelfs op zomer.
Vanuit Dunedin zijn we langs de zuidelijke kust gereden. Daar hebben we pinguins in het wild gezien, meer zeehonden en ook zeeleeuwen. Ook een egel, een possum, een kudde herten (op een wei zoals de kudde koeien ernaast) en heel veel schapen. Een ochtend ging ik hardlopen over het strand en toen stond er plotseling een zeeleeuw voor me. Ik schrok me een hoedje! Zeeleeuwen zijn erg groot en kunnen bijten, maar eigenlijk zijn ze niet gevaarlijk voor mensen. Verder hebben we grote watervallen gezien.
In Te Anau hebben we een boottocht gedaan. Ook daar hebben we weer een zeehond gezien. De zeehond lag op een rots naast het water te zonnen. De boottocht was leuk, maar een groot deel van de tocht regende het.
De volgende stop was in Queenstown. Daar hebben we een deel van een berg opgelopen voor het mooie uitzicht. Helaas was ook dat uitzicht weer bewolkt. Onderweg naar beneden hebben we geiten over de berg zien lopen. Ook ben ik op weg terug een beetje verdwaald. Uiteindelijk heb ik wel de weg naar het hostel weer kunnen vinden met een kaart en door wat mountainbikers te vragen. Uiteindelijk was ik nog voor mijn ouders terug in het hostel.
Ik ben 's avonds nog met andere meiden de stad in geweest. Toen we terug gingen naar huis hebben we nog karaoke gedaan midden op de straat. Net toen iemand van ons was aan het zingen kwam de politie langs om te zeggen dat we over 10 minuten moesten stoppen (het was al kwart voor 2 nachts). Oeps! Maar we mochten wel nog 1 liedje van de politie doen.
Van Queenstown zijn we naar Wanaka gereden. Dat is een mooie kleine plaats aan een meer. Welopeen, een mama-geit en haar jong. Onderweg naar beneden ben ik ook een beetje verdwaald, maar door wat mount hebben daar 1 dag mooi weer gehad en 1 dag weer regen. Daar was het verder niet erg spannend.
De volgende stop was Franz Josef, en daar ben ik nu. Gisteren avond (toen het donker was) ben ik met 2 meiden uit Denemarken een wandeling gaan maken om gloeiwormpjes te kijken. Dat zijn insecten die in het donker licht geven. Het regende al toen we vertrokken, maar we dachten dat het wel mee zou vallen doordat we een grot in wilden lopen. Uiteindelijk was de wandeling naar de grot te ver en werden we helemaal gedoucht door de regen. We zijn omgekeerd voordat we aankwamen. Misschien proberen we het vanavond nog een keer, als het stop met regenen.

Tussendoor zien we overal mooie natuur en mooie uitzichten. Het zou te veel zijn die allemaal op te noemen. Via Polarsteps (de link staat ergens in mijn profiel) kun je foto's van de verschillende plekken terug kijken en meteen zien waar ze genomen zijn.

Zo, het is weer bijna tijd om wat te eten. Tot snel en groetjes van heeeeeeeel ver weg!